Lesotho - Reisverslag uit Sani Pass, Zuid-Afrika van Josée Klappe - WaarBenJij.nu Lesotho - Reisverslag uit Sani Pass, Zuid-Afrika van Josée Klappe - WaarBenJij.nu

Lesotho

Door: Josée

Blijf op de hoogte en volg Josée

22 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Sani Pass

Hallo iedereen!

De blog van 21 juli:
We zijn vanochtend vertrokken uit de Sani Lodge, waar we hebben overnacht op de weg naar Lesotho. Het was wel echt super koud vanochtend, in bed was het lekker warm (dankjewel kruik) maar erbuiten... Brrr... Omdat we naar Lesotho alleen een rugzak mochten meenemen, was het toch nog even snel inpakken ;-). We konden daarnaast natuurlijk onze koffers niet in de kamer laten staan, dus we moesten onze bagage in de berging zetten.. Maar ja, waar is die dan? ~rechts langs de waslijn, over de brug en dan links~ Na een lange zoektocht hebben we toch de beging in de berging gevonden :-). Daarna kregen we meteen de lunchpakketjes uitgedeeld en konden we een landrover uitzoeken waarin we naar Lesotho zouden worden gereden. Na een mooi plaatsje uitzocht te hebben, begin toch de echte tocht :-). We reden over de Sani Pass (Drakensbergen) naar de grens, wij hadden een ontzettend leuke gids (Philip) die ons uitvoerig kon vertellen over wat we aan het zien waren. En het uitzicht was dan ook echt geweldig! Na een paar stops (wandelen, foto's maken, drinken uit een rivier (bron van de eeuwige jeugd), even vertellen over een vogel en nog veel meer geweldige stops), kwamen we toch echt bij de grenspost van Zuid-Afrika. Na nog een stukje verder rijden kwamen we bij de grenspost van Lesotho en dus nog een stempel in m'n paspoort verder, reden we toch echt het gebied in (waar volgens Philip het water van de rivieren nu naar de Atlantische oceaan stroomt), Lesotho.

Bij aankomst in de 'village' werd de groep meteen opgesplitst en ging de ene helft een tocht te paard doen en de andere helft, waar ik in zat, ging een kleine wandeling maken waarbij we op bezoek gingen bij plaatselijke bevolking. Hier kregen we allerlei traditionele spullen te zien, die ze nog steeds gebruiken, en konden we zelf ervaren hoe je een sport meel kon maken. Na dit bezoek begon de toch weer naar beneden en gingen we rond een kampvuur zitten, want het wordt in Lesotho toch best snel koud... Een paar traditionele dansen en veel kijken naar de prachtige Melkweg later, konden we beginnen met het avondeten. Het was heerlijk :-). En, jaja, na het avondeten begonnen Eva, Daisy, een plaatselijke expeditieleider en ik onze toch door het donker in de verschrikkelijke kou naar boven. Want wij sliepen echt back-to-basic bij de plaatselijke bevolking. Boven op een berg. En het was super leuk! Het koud naar boven, maar in het huisje was het super lekker warm :-).

Blog van 22 juli:
Wauw, wat was het ochtend-uitzicht prachtig van boven op de berg. Het was alleen wel jammer dat ik dit uitzicht al vroeg meegemaakt heb, allemaal mede mogelijk gemaakt door 'De Haan'. We hebben de ideeën gehad om deze avond kip (haan!) te gaan eten. Maar ja, het was wel echt prachtig! We werden al gauw opgehaald door de mevrouw die ons gisteren ook naar boven had gebracht. En we namen een andere route naar beneden dan naar boven, maar ten minste even mooi! Gisteren onder de sterrenhemel en vanochtend met een super mooi uitzicht! Eenmaal beneden konden we nog aanschuiven bij het ontbijt, na een heerlijk ontbijtje konden wij, als 'tweede' groep, ons paard gaan uitkiezen. Ik had een super mooi, grijs paard uitgekozen. We begonnen de toch naar boven, wat ontzettend gaaf om dit te doen! Super mooi om met een paard een berg op te klimmen! Waaauuuww!!!!! Toen we bovenop de berg aankwamen kon je, natuurlijk, de andere kant ook zien. En wat was daar? Een ander dorp. Prachtig! (De gids vertelde ons dat heel Lesotho er zo uit zag). Het was zo gaaf om te doen! Na een mooie toch over de berg, waren we op de weg beneden aan. Maar omdat er veel (bouw)auto's waren, mochten we niet galopperen op de weg :-(. De gids wist echter een goede alternatieve weg, door de bush-bush. Waauw! En ja hoor, ik heb heerlijk gegaloppeerd tussen de bomen heen en wat was het mooi!! Maar helaas waren we toen al bij het kamp en was het mooie avontuurtje alweer afgelopen. We gingen daarna naar de waarzegster die de toekomst kon voorspellen, toch heb ik dit niet gedaan.. Maar de verhalen van anderen waren wel echt hilarisch! ;-)

Helaas helaas was het toen alweer tijd om terug te keren naar Zuid-Afrika. We klommen weer in de auto's en na 300m had de auto voor ons al een lekke band, dus heerlijk in de zon gezeten en na een tijdje konden we alweer verder op de tocht naar Afrika. Deze verliep trouwens veel sneller dan heen, maar het uitzicht was zo mooi! Bij de grens van Lesotho zijn we in 'the highest pub of Africa' gegaan en een mok heerlijke warme chocolademelk gedronken (met een mooie roze marshmallow erin). Lekker hoor :-). Maar al snel reden we weer verder richting de Sani Lodge.

Bij de Sani Lodge aangekomen konden we onze tassen weer uit de berging in de berging ophalen en zochten we al snel onze 'oude' kamer weer op. Al gauw konden we gaan avondeten en we liepen, kijkend naar de sterrenhemel, naar het 'restaurant'. Na een diner liepen we weer, kijkend naar de sterrenhemel, terug naar onze kamers. En nu, na een warme douche, word ik toch best moe ;-).

Voor iedereen die dit vanavond nog leest: welterusten! ;-)

Liefs,
Josée

• 22 Juli 2014 - 21:10

Christien:

Ook bij jou...woooooow..
    Een werkelijk supergave ervaring back to basic.
    Baie lekker slaap nu

• 23 Juli 2014 - 02:22

Gb:

Heerlijk dat je er de tijd voor neemt om ons op de hoogte te houden!
    Ik geniet!

• 23 Juli 2014 - 08:54

Jh.strtaaT KROMMENIE:

eva en josee

het is iedere keer weer een genot om jullie belevenissen te lezen
    groeten .