Bereleuke dag! - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Josée Klappe - WaarBenJij.nu Bereleuke dag! - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Josée Klappe - WaarBenJij.nu

Bereleuke dag!

Door: Josée

Blijf op de hoogte en volg Josée

18 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Durban

Hallo iedereen!

Vanochtend konden we een beetje uitslapen! Joepiee!! We moesten pas om half 9 aan het ontbijt zitten omdat we om half 10 naar Bobbi bear zouden gaan. Bobbi bear is een project de kinderen helpt die verkracht, verbannen of misbruikt zijn. Hierbij zetten ze een beer in, een knuffelbeer waar kinderen op kunnen tekenen/schrijven wat er met ze gebeurd is. Het is een heftig project, maar super mooi om te zien. We kregen een presentatie van Eureka (auntie (werkneemster) bij Bobbi bear), waarbij ze liet zien wat de kinderen doen bij Bobbi bear als ze verkracht zijn. Het was echt heel heftig om dit allemaal te zien, maar aan de andere kant was het ook zo prachtig dat deze mensen het leven van deze kinderen zoveel kunnen veranderen.

Na deze heftige presentatie gingen buiten even met de kinderen spelen, want het was Mandela-dag in Afrika. Dus iedereen was spelletjes aan het spelen, waar wij gewoon mee gingen doen :-). Maar heel lang hebben we niet gespeeld, want we gingen al snel naar de tree clinic. Oftewel met Afrikaanse vrouwen een soort openlucht kerkdienst houden en eten uitdelen onder een grote boom langs de weg. Het was prachtig om te zien hoe deze vrouwen elkaar steunen en elkaar hun zorgen en pijn laten vergeten door samen te zijn. Ze dansen, zingen en zijn er voor elkaar. Het is zo bijzonder en speciaal!

We zijn na deze bijzondere bijeenkomst zijn we weer teruggegaan naar onze lodge waar we nog de film 'rough aunties' zijn gaan kijken. Deze film laat je meekijken in het 'werkleven' van de 'aunties' die werken bij Bobbi bear. De film was heel heftig om te zien, want kinderen worden bijvoorbeeld gewoon verkracht door, voor 95 procent, familie. De kinderen moeten dan op een beer schrijven en plakken wat er met hen gebeurt is en dat is toch wel heel heftig om te zien. Want het idee is wel heel prachtig en natuurlijk ook heftig, maar om het in de praktijk te zien maakt het allemaal toch nog een tandje heftiger.

Maar na de film gingen vrolijkere dingen doen :-). We gingen namelijk zulu koken, nou ja, wij gingen 'the vegetables cutten'. En de andere groepen zijn nu het eten aan het bereiden en later gaat een andere groep alles schoonmaken. Dus straks gaan we heerlijk zulu eten en ik heb er ontzettend veel zin en trek in :-D.

Liefs,
Josée

• 18 Juli 2014 - 17:21

Christien:

heavy dagje...maar wel super gaaf om mee te maken denk ik

liefs en eet smakelijk straks
    Morgen op markten jacht!...even wat anders meemaken, ook wel weer lekker

C

• 18 Juli 2014 - 17:31

Oma En Opa JH.straat:

Josee wat een belevenis maken jullie mee
    Bedankt en veel groeten

• 18 Juli 2014 - 18:17

Lisette:

Dat wordt smullen mmmmm

• 18 Juli 2014 - 21:15

Inge Sturop:

Doen jullie een zulu kook demo als jullie weer terug zijn in Krommenie?

• 18 Juli 2014 - 22:04

Betje Kolman:

Wat een leuke dingen doen jullie,ik lees met plezier julie reisverslag
    groetjes betje