Reisprogramma - Reisverslag uit Krommenie, Nederland van Josée Klappe - WaarBenJij.nu Reisprogramma - Reisverslag uit Krommenie, Nederland van Josée Klappe - WaarBenJij.nu

Reisprogramma

Door: Josée

Blijf op de hoogte en volg Josée

03 Juli 2014 | Nederland, Krommenie

Hallo iedereen,

Voor de liefhebber is hier alvast mijn reisprogramma, die ik zo heb gekregen van Worldmapping, voor de aankomende expeditie:

Dag 1 (za) - Vertrek uit Düsseldorf

Dag 2 (zo) - Aankomst Durban

Vanaf het vliegveld reizen we naar een backpackers in Warner Beach, Amanzimtoti. Dit wordt onze thuisbasis in Zuid-Afrika voor de komende weken. Hier staat een maaltijd voor ons klaar en komen we bij van de lange reis.

Dag 3 (ma) – Welkomstpresentatie & Zulu les & Mother of Peace

Op onze eerste ochtend worden we verwelkomd door Wilma, onze regio coördinator en de lokale begeleiders. Zij hebben een presentatie voorbereid en zullen ons meer vertellen over Zuid-Afrika, de de do’s en don’ts, wat we kunnen verwachten en natuurlijk over hoe de komende twee weken er uit zullen zien!

Zulu les

Na de lunch duiken we in de cultuur en leren we een paar woordjes Zulu. Met ongeveer 9 miljoen sprekers is dit de meest gebruikte taal Zuid-Afrika. Het opmerkelijke is dat de c, de q en de x worden uitgesproken door te klikken met je tong. Dat valt nog niet mee om na te doen! Maar als je de komende dagen naar de projecten gaat, zul je merken dat het door de mensen enorm
gewaardeerd wordt als je het probeert - en soms hilarische situaties oplevert!

Mother of Peace

’s Middags kunnen we onze kunsten meteen in de praktijk brengen bij Mother of Peace. Dit project ligt midden in het glooiende heuvellandschap van Lower Illovo en verscholen tussen de suikerrietvelden. Het is een thuis voor zo'n 75 kinderen, van baby’s tot jong volwassenen, die zijn verlaten, seksueel zijn misbruikt, geen ouders meer hebben of om een andere reden niet meer thuis kunnen wonen. Het terrein biedt plaats aan diverse kleine huisjes, waar 6 of 7 kinderen wonen met een huismoeder om voor ze te zorgen.

Dag 4 (di) – Palm Tree & Zulu experience

Vandaag bezoeken we het project Palm Tree. Stel je voor: een kleine vrouw, een groot hart en een wereld van verschil. Dat is het project Palm Tree, waar we vanochtend naartoe gaan. Palm Tree Care Centre is het levenswerk van Ros Visagie, dat ze zestien jaar geleden startte. Wat begon als een crèche voor kinderen uit de nabijgelegen arme township, groeide uit tot een heel bijzonder gezin. Eentje met zo’n 15 Zulu kinderen, variërend in leeftijd van ongeveer 7 tot 15 jaar. Het is niet moeilijk om je voor te stellen dat Ros altijd handen tekort komt en dat alle hulp van harte welkom is!

Daarna volgt een echte Zulu-experience in Kwamakhuta. Dit is een grote township in de buurt van Durban. Hier bezoeken we een Jovial, een Zulu dame. Ze laat ons niet alleen haar huis en haar buurt zien, maar vertelt ons ook over hoe het is om hier te leven. Ook doen we spelletjes met de kinderen, leren we Zulu dansen en meer!

Dag 5 (wo) & 6 (do) – A Centre That Serves

A Centre That Serves steunt kleinschalige lokale projecten waarbij we vandaag in kleine groepjes gaan helpen. We helpen een dag mee bij een naai-atelier, soepkeuken of crèche en helpen hier mee met de dagelijkse taken. Ook helpen we mee bij het opknappen van dit community centrum. Bijvoorbeeld met schilderen, in de tuin werken en het schoonmaken. Dit doen we met de lokale mensen die werken op het project. Er is altijd meer dan genoeg te doen!

Dag 7 (vr) – Bobbi Bear & Tree Clinic & Rough Aunties & Zulu

Kookles
Vanochtend bezoeken we Operation Bobbi Bear. Dit project vecht voor seksueel misbruikte kinderen in Zuid-Afrika. Helaas neemt misbruik op jonge leeftijd in Zuid-Afrika nog altijd toe. Een van de belangrijkste oorzaken hiervan is hiv/aids. Oprichtster Jackie Branfield strijdt onvermoeibaar voor de rechten van deze jonge slachtoffers, samen met haar team van ‘rough aunties’ (stoere tantes).Zo ontwikkelden ze bijvoorbeeld een knuffelbeer die kinderen helpt om te vertellen wat hen overkomen is en om hun trauma te verwerken. Ook maakten ze een zogenaamde EduToy presentatie om jonge kinderen spelenderwijs voor te lichten over de gevaren van hiv/aids. Tijdens ons bezoek aan dit indrukwekkend project, leren we aan de hand van een presentatie en rondleiding meer over de ‘andere kant’ van Zuid-Afrika. Maar de inspirerende mensen van dit project laten ons ook zien hoe deze vrouwen vechten om de situatie te verbeteren – en met succes. Ieder jaar redt Operation Bobbi Bear honderden jonge slachtoffers, regelt medische zorg, helpt ze bij het verwerken van hun trauma, vangt ze op met tijdelijke huisvesting en begeleidt ze tijdens hun rechtszaak.

Tree Clinic
Tussen de middag gaan we naar de Tree Clinic. Op een ogenschijnlijk willekeurige plek langs de kant van de weg staat een enorme boom. Hier komen wekelijks vrouwen en kinderen van heinde en verre naartoe. Soms lopen ze urenlang, kilometers ver, in de brandende zon, met een kleintje op hun rug. Hier zoeken en vinden de vrouwen steun bij elkaar. Ze delen hun verhalen en er wordt samen gezongen, gebeden. De mensen van Bobbi Bear geven voorlichting over HIV/AIDS, misbruik en huiselijk geweld. Ook is er basale medische hulp voor wie dat nodig heeft en wordt er voedsel en kleding uitgedeeld.

Rough Aunties
Aan het eind van de middag kijken we samen ‘Rough Aunties’, een documentaire over de inspirerende vrouwen van Bobbi Bear.

Zulu kookles
Aan het eind van de middag krijgt een deel van de groep Zulu kookles, terwijl de rest ‘gewoon’ eet. Volgende week wisselen we de groepjes om, zodat iedereen kennis kan maken met de heerlijke Zulu keuken.

Dag 8 (za) – Markets of Warwick tour & vrije tijd

Onder leiding van een lokale gids bezoeken we de volgende markten: Early Morning Market, Berea Station, Brook Street Market, Victoria Street Market, Herb Market, Music Bridge Market, Bead Market, Imphepo and Lime Market en Bovine Head Market. Een echte ‘African experience’! Met uiteraard volop gelegenheid om souvenirs te kopen!

’s Middags is er vrije tijd, om even alle indrukken van de afgelopen week te laten bezinken, wat te schrijven, een spelletje te doen, te lezen, of gewoon even niks te doen.

Dag 9 t/m 11 (zo t/m di) - Drakensbergen & Lesotho

Vandaag reizen we naar de Drakensbergen ten westen van Durban. Deze imposante bergketen, met duizenden meters hoge bergen en prachtige groene dalen domineert hier het landschap. Helemaal ingesloten tussen de Zuid-Afrikaanse pieken vormt het piepkleine landje Lesotho het hart van de Drakensberg. Omdat dit het hoogste koningkrijk ter wereld is, staat het ook wel bekend als the Kingdom of the Sky.

We rijden de Sani Pass op naar boven: een steile weg vol haarspeldbochten, met achter elke draai een nieuw adembenemend uitzicht. We steken de grens over met Lesotho en maken daar kennis met lokale bevolking, die nog op zeer traditionele wijze in kleine gemeenschappen leeft.

‘s Nachts blijven we in Lesotho slapen. Back to basic dus! Hou er rekening mee dat je geen toegang hebt tot elektriciteit, stromend water of andere vormen van luxe, maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd door de aanblik van de onvergetelijke sterrenhemel waar we onder slapen!

Voor de liefhebbers staat dinsdagochtend een prachtige tocht te paard op het programma! In de loop van de tweede dag dalen we weer af naar beneden en komen we aan het eind van de middag aan bij de Sani Lodge. Hier overnachten we, voordat we terugrijden naar onze thuisbasis.

Dag 12 (wo) - Drakensbergen & vrije tijd

Na het ontbijt keren we terug naar onze backpackers in Warner Beach. ’s Middags hebben we even de tijd om bij te komen.

Dag 13 (do) & 14 (vr) –The Farm

Op ongeveer een half uur rijden van Durban, diep in de binnenlanden, staat The Farm. Op deze bijzondere boerderij brengen we de komende dagen door. Al vijf jaar biedt dit project hulp aan de mensen in de lokale community. Veel mannen en vrouwen werken in de omliggende suikerrietvelden, onder slechte arbeidsomstandigheden. Er heerst veel armoede en ziekte en naar de kinderen wordt amper omgekeken.

Ongeveer 50 kinderen uit de community vinden onderdak in The Farm. Hier krijgen ze eten, drinken, onderwijs, maar ook vooral de kans om kind te zijn. Omdat de kinderen donderdags naar school zijn, grijpen wij de gelegenheid aan om onze handen uit de mouwen te steken. Denk aan klussen, schilderen of werken in de groentetuin. De avond brengen we rond het kampvuur door, samen met de kleintjes.Wij krijgen ook de mogelijkheid om iets te organiseren voor de kinderen van de Farm, zoals een creatieve activiteit met de kinderen of Nederlandse spelletjes. In onze backpackers sluiten we af met een traditionele ‘braai’ (een barbecue, maar dan op z’n Zuid-Afrikaans) en een kampvuur, samen met de kinderen van de Farm.

Dag 15 (za) – Safari

Vandaag staat in het teken van safari in het Tala Game Reserve. Hier maken we een game drive doen. Dit houdt in dat we vanuit onze bus wilde dieren spotten. Geen olifanten en leeuwen, maar des te meer neushoorns, giraffen,

zebra's, struisvogels, impala's, kudu's. Tussen de middag kun je bovendien een verfrissende duik nemen. Niet vergeten om je camera (opgeladen) mee te nemen dus!

Dag 16 (zo) – Vertrek uit Zuid-Afrika

Het is alweer tijd om onze spullen te pakken en ons naar het vliegveld te
begeven voor de reis naar huis.

Dag 17 (ma) – Aankomst in Düsseldorf

We komen aan op het vliegveld van Düsseldorf.

Ik heb er super veel zin in en ga proberen mijn blog bij te houden ;).

Liefs,
Josée

• 03 Juli 2014 - 12:03

Inge Sturop:

leuk vooruitzicht! Alvast heel veel plezier toegewenst

• 04 Juli 2014 - 20:55

Lisette: